• banner10.JPG
  • banner11.JPG
  • banner64.JPG
  • banner17.JPG
  • banner20.JPG
  • banner5.JPG
  • banner70.JPG

 

Plac zabaw Radosna SzkołaJak przygotować się do zakupu nowoczesnego placu zabaw ?

Otrzymaliśmy już wiele telefonów od dyrektorów szkół z pytaniami: Jak się przygotować? Od czego zacząć? Otóż! Zakup placu zabaw nie jest niestety sprawą prostą a już na pewno, jeżeli nie chcesz się rozczarować, kupując kota w worku.

A wystarczy rozejrzeć się dookoła i nawet bez fachowej wiedzy ocenić stan większości placów zabaw w polskich parkach, przedszkolach i innych miejscach publicznych. Ich stan w większości przypadków jest fatalny i to mimo ponoszonych niemałych środków finansowych na to, aby nasze dzieci miały więcej miejsca do zabawy na dworze. Często nawet nowe urządzenia już po kilku latach nie wyglądają najlepiej i nie gwarantują bezpiecznej zabawy. Można spotkać też takie urządzenia, których konstrukcja jest niebezpieczna już w chwili montażu i to mimo posiadanych certyfikatów. Ryzyko potęguje brak fachowej wiedzy większości polskich producentów i wykonawców w zakresie przestrzegania norm bezpieczeństwa w rozplanowaniu urządzeń na konkretnym miejscu z zachowaniem strefy bezpiecznej.

Przeczytaj, co musisz wiedzieć, aby się przed tym zabezpieczyć!

I tak np. często spotkać można wysokie urządzenia zabawowe usytuowane blisko płotów, murowanych ścian czy drzew. Jedne za blisko drugich, huśtawki blisko zjeżdżalni lub wejścia, zjeżdżalnie ustawione w stronę południową (tak nagrzane parzą dzieci)… Przykłady można mnożyć.  Ponieważ należy dokonać zakupu placu zabaw w drodze przetargu, istnieje spore ryzyko, że kot w worku się pojawi...

Jako Dyrektor Radosnej Szkoły trzymaj rękę na pulsie!

Jeśli jesteś dyrektorem szkoły biorącej udział w programie „Radosna Szkoła”, powinieneś patrzeć dalej niż tylko na moment zakupu placu zabaw. To Ty ponosić będziesz bowiem odpowiedzialność za uczniów bawiących się na szkolnym placu zabaw. Odpowiedzialność ta nie kończy się na zakupie urządzenia z certyfikatem,
lecz dopiero zacznie. Plac zabaw wymaga ciągłej kontroli sprawności i bezpiecznego stanu technicznego. Właśnie w tym momencie łatwo zauważyć można różnicę pomiędzy urządzeniem tanim a tym droższym. Często niestety za późno. Jeśli plac zabaw jest kupiony i zamontowany, to on już jest. Dlatego tak ważne jest poznać szczegóły techniczne urządzeń i doświadczenie samych producentów troszkę lepiej… Ponownie zwracamy uwagę na publiczne przetargi, kryterium 100% ceny i potencjalne koty w workach. Skoncentrujmy się tymczasem na najważniejszych etapach przygotowania do samego zakupu:

Składanie wniosku

Już w tym momencie powinieneś być zorientowany, jaki plac zabaw chciałbyś widzieć codziennie w Twojej Szkole.  Jakie to mają być urządzenia, jakie atrakcje zapewniać bawiącym się dzieciom? Oczywiście musisz być świadomy, jak wygląda sam proces zakupu, dostawy i montażu placu zabaw. Educarium przygotowało specjalnie dla programu „Radosna Szkoła” standardowe projekty dla małych i dużych placów zabaw, aby ułatwić Tobie składanie wniosku. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykonać dla Państwa indywidualną ofertę i zaproponować inne rozwiązanie. Jeśli jesteś zainteresowany naszym fachowym doradztwem podczas przygotowania wniosku, w każdej chwili możesz skontaktować się z naszymi konsultantami (Łukasz Szymborski tel. 662 336 600 lub Jos Muller tel. 512 345 977).

Budżet wcale nie jest duży

Analiza wytycznych rządowego programu „Radosna Szkoła” i specyfikacji pierwszych przetargów na zakup placów zabaw do szkół nie pozostawia złudzeń, iż budżet na wyposażenie nowoczesnego placu zabaw nie jest za duży. W efekcie wiele „radosnych placów” może stać się dla szkół jednym wielkim kłopotem. Zakup tanich urządzeń i taniej nawierzchni może pochłonąć w przyszłości znaczne koszty na ich naprawę i utrzymanie. Wielu teraz zawoła: „Ależ środki finansowe na urządzenie jednego placu zabaw są bardzo wysokie!”. To prawda! Jednak największą pozycję w wydatkach zajmuje dostawa i montaż bezpiecznej nawierzchni pod urządzenia. Trudno polemizować z twórcami programu, choć wydaje się, iż z punktu widzenia samego dziecka najważniejsze są z pewnością same urządzenia. To one najpełniej służą zabawie, rozwijają zdolność motoryczną i integrują dzieci. Dlatego należy tak projektować plac zabaw i rozkład budżetu, aby jak najwięcej pieniędzy przeznaczyć na same urządzenia. Oczywiście spełniając wymogi programu, i co najważniejsze – normy bezpieczeństwa, minimalizując przy tym ewentualne koszty związane z amortyzacją urządzeń i nawierzchni.

Wszystko jest ze sobą powiązane.

Główną funkcją bezpiecznej nawierzchni jest chronić dziecko przed upadkiem z wysokich urządzeń. Im wyższe urządzenie, tym większy upadek i tym grubsza nawierzchnia jest potrzebna. Im grubsza nawierzchnia, tym droższa. W jednej z wielu rozmów spotkaliśmy się z sugestią, abyśmy planowali zatem wyłącznie niskie urządzenia, ponieważ w opisie projektu „Radosna Szkoła” przewiduje się standardowo 1,5 m wysokość upadku. Znając współczesne dzieci, a przecież to do nich kierowana jest i reforma i place zabaw, należy stwierdzić „Upadek do 1,5 metra? Bzdura!”. Dziecko w wieku 7 lat mierzy średnio 120-130 cm wzrostu. Zaprośmy je na plac zabaw z urządzeniami o maksymalnym upadku do 1,5 m a uzna je za przyrządy dobre dla przedszkolaka. Większość urządzeń gimnastycznych (tj. drążki, drabinki gimnastyczne) i tak oznacza wysokość upadku ponad 2 metry. Mówimy w tym miejscu także o urządzenia popularyzowanych na wizualizacjach udostępnionych przez MEN. I słusznie! Dzieci w klasach I-III szukają trochę więcej wrażeń, a to z reguły umożliwiają wyższe urządzenia. Wyższe urządzenia – zgodnie z normą PN-EN1177-2009 – oznaczają konieczność położenia grubszej nawierzchni, która zabezpieczy upadek z większej wysokości. Zdecydowanie radzimy szkołom kupowanie wyższych urządzeń. A nie takich, które standardowo już od lat montuje się w przedszkolach.

Prosimy zatem pytać producentów o urządzenia przeznaczone dla dzieci od 6 lat – a nie do 6 lat! Nawierzchnia asekurująca upadek z większej wysokości jest droższa. Jeżeli więc planujemy urządzenia z wyższą wysokością upadku, musimy również planować więcej środków na bezpieczną nawierzchnię. Projekt „Radosna Szkoła” przewiduje w miarę precyzyjnie, ile bezpiecznej nawierzchni należy położyć. Rozsądnie mowa jest o około 150 m2 dla małego placu zabaw oraz około 240 m2 dla dużego placu zabaw. Nie ma jednak merytorycznych argumentów na montowanie bardzo drogiej nawierzchnia w miejscach, w których nie jest ona potrzebna. Ilość bezpiecznej nawierzchni wyznaczają parametry samych urządzeń oraz normy bezpieczeństwa PN-EN1177-2009. Niebieska i pomarańczowa nawierzchnia będzie na pewno pięknie wyglądać w pierwszych tygodniach, a potem przyjdzie jesień i tak wszystko się ubrudzi. Biorąc pod uwagę wysoki koszt położenia metra kwadratowego, kupowanie normatywnie zbędnych połaci gumy za publiczne pieniądze można nazwać wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Do zabawy dzieci potrzebują urządzeń zabawowych, które rozwijają ich sprawność motoryczną podczas wspinania, przeskoków, zwisów, czworakowania czy też pokonywania przeszkód. Biegać dzieci mogą wszędzie, także na trawie, którą program MEN również przewiduje. Educarium zaleca w swoich projektach stosowanie się do norm bezpieczeństwa i rezygnację z montowania nadmiarowej ilości nawierzchni. Każdy metr kwadratowy zaoszczędzony w ten sposób od razu oznacza więcej zabawy dla dzieci, ponieważ więcej środków finansowych można przeznaczyć na zakup urządzeń.

Praktyczne podejście wykazujemy także w zakresie położenia 20m2 nawierzchni syntetycznej typu tartan, i zalecamy wykonanie jej w technologii tej samej co nawierzchnia pomarańczowa. Prosta kalkulacja wykazuje, iż niebotycznie drogim przedsięwzięciem jest zatrudnienie wyspecjalizowanej firmy do położenia zaledwie
20m2 tartanu. Jednocześnie taka tylko powierzchnia tartanu jest bezużyteczna, bo to o wiele za mało, aby się porządnie rozpędzić i pobiegać. Zgodnie z opisem MEN place zabaw mają być usytuowane w pobliżu boiska i bieżni, więc dzieci mogą tamże pobiegać. Dlatego educarium w swoich projektach oferuje zamiast nawierzchni syntetycznej typu tartan – położenie obok nawierzchni gumowej pomarańczowej takiej samej nawierzchni tylko w kolorze niebieskim. Zarówno nawierzchnia gumowa, jak i tartan są bez wątpienia nawierzchniami syntetycznymi – co oznacza, iż taki projekt jest w 100% zgodny z wytycznymi.

Bądź rozsądny w wymaganiach.

W jednym z pierwszych przetargów na szkolny placu zabaw gmina zażądała poza wykonaniem placu zabaw także zagospodarowanie 800m2 trawnika wraz z koszeniem trawy co najmniej 6 razy w roku po zamontowaniu placu zabaw. Zdrowy rozsądek nakazuje większości poważnych firm nie brać udziału w takim przetargu. A jeśli już znajdzie się chętny, to nie trudno się domyślić, ile zażąda za sześciokrotny dojazd z odległego miejsca w Polsce w celu skoszenia szkolnej trawy? Można śmiało przypuszczać, iż koszt wyniesie dziesięć razy więcej niż ta sama praca wykonana przez miejscowego woźnego. Wymaganie to jest więc nie tylko nierozsądne, lecz odbywa się kosztem dziecięcej zabawy: mniej środków zostaje na to, co dla nich najważniejsze – urządzenia do zabawy! A bujnie wyrośnięta trawa pobudziłaby ich fantazję…

W chwili obecnej ilość przetargów na szkolne place zabaw „Radosna Szkoła” jest niewielka, ale należy pamiętać o czekających nas kilku tysiącach placów do zbudowania w ciągu następnych lat. Profesjonalne firmy oferujące place zabaw nie będą miały czasu na spełnianie w ofertach wszystkich zachcianek urzędników. Profesjonalne firmy specjalizują się w tym, że wiedzą jak dostarczyć i zamontować urządzenia wraz z bezpieczną nawierzchnią. Dlatego firmy te będą wybierać przetargi, w których wymogi są rozsądnie postawione. Można przypuszczać, iż do przetargów z wygórowanymi żądaniami  przystąpią zatem firmy,
którym zależy na każdym zleceniu. Te niestety rzadko należą do tych prawdziwie fachowych.

Szukaj pomocy w sąsiedztwie.

Duża ilość projektów w ramach programu jest doskonałym powodem do szukania pomocy w sąsiedztwie. Bezpieczną nawierzchnię w formie płyt układa się w bardzo podobny sposób jak kostki brukowe (patrz opis w ramce obok). Dla dobrych firm zajmujących się układaniem kostek przygotowanie podbudowy pod nawierzchnię jest proste. Dlatego poradzą sobie ze zleceniem położenia płytek gumowych po krótkim przeszkoleniu. Educarium chętnie współpracuje z firmami lokalnym przy montażu bezpiecznej nawierzchni  oraz przy wykonaniu typowych prac ogrodniczych związanych z Waszym projektem. Jeśli Państwo znacie jakąś godną zaufania firmę, której zależeć będzie na powstaniu pięknego placu zabaw w Waszej Szkole (np. jeden z rodziców tam pracuje), to możemy prawdopodobnie zminimalizować koszty związane z budową, a większy budżet zaplanować na zakup urządzeń.

Kupuj przede wszystkim jakość

Warto trochę się rozejrzeć w trakcie przygotowania się do składania wniosku. Wiele jest już w Polsce placów zabaw, ale niestety wciąż mało z nich spełnia w pełni standardy bezpieczeństwa. W prospektach i na zdjęciach firm wszystko wygląda znakomicie, a większość urządzeń posiada wymagane certyfikaty. Certyfikat przedstawiany jest jako dowód jakości i trwałości. Jednak wygląd placu zabaw po kilku latach użytkowania mówi o wiele więcej o faktycznej jakości produktu. Poznajmy zatem dwóch największych wrogów placów zabaw: pogodę i wandali. Każdy z nich jest w stanie zniszczyć Twoją inwestycję w zaskakująco krótkim czasie. Pogoda działa w różny sposób na materiały użyte w konstrukcji urządzeń. Jeśli drewniane elementy (np. słupki nośne) pozostają w bezpośrednim kontakcie z gruntem (są wkopane do ziemi), drewno nie ma innego wyjścia jak tylko zgnić. Im więcej pada, tym szybciej gnije. Jeśli  zastosowane drewno jest tanie i nie zostało poddane specjalistycznej obróbce, będzie pękać. Elementy z tworzywa o niskiej odporności kruszeją pod wpływem słońca i zmian temperatur. Rdza atakuje elementy metalowe, które nie zostały gruntownie zabezpieczone przed rdzewieniem i starannie polakierowane.

Wandale też są w stanie zniszczyć wszystko. Przeciwko docelowym akcjom chuliganów najlepszą ochronę dają urządzenia wykonane z mocnej stali, choć i te nie będą niezniszczalne. Większość uszkodzeń powstaje jednak nie w wyniku celowego działania, lecz przy okazji. Jeśli na placu zabaw przebywa także młodzież, już przez sam ciężar swoich ciał i energię wykonywanych ćwiczeń wystawia urządzenie na próbę wytrzymałościową. Dobra jakość wytrzyma wtedy więcej takich testów niż ta gorsza. Dlatego każdy Dyrektor powinien pamiętać, iż w jego szkole przebywają dzieci w wieku 6-12 lat lub nawet starsze. Nadto zgodnie z zaleceniami programu „Radosna Szkoła” plac zabaw ma być udostępniony do użytku publicznego również po lekcjach i w weekendy. I słusznie! W wielu miejscowościach będzie to jedyne tego typu miejsce. Fizycznie niemożliwe jest zabronienie dostępu starszym dzieciom. Wręcz można mieć pewność, iż będą one chciały skorzystać z możliwości nowej zabawy. Educarium proponuje w swoich projektach montaż urządzeń odpowiednich do wieku i wymagań potencjalnych wandali
(np. ze serii HAGS AGITO – zdjęcie obok).Plac zabaw HAGS AGITO Takie rozwiązanie umożliwi starszym uczniom zabawę na atrakcyjnym poziomie i przekieruje ich energię na pozytywne działania (zabawa a nie niszczenie). Jednocześnie urządzenia AGITO są miejscem zabawy także dla młodszych dzieci. Seria AGITO zalecania jest dla użytkowników w wieku od 6 lat wzwyż.

Również przy wyborze bezpiecznej nawierzchni należy się kierować jakością. W tym przypadku niestety odróżnienie dobrego produktu od bubla jest jeszcze trudniejsze, zwłaszcza dla laika. Płytki gumowe wykonywane są z używanych opon. Stare opony zawierają nie tylko gumę, ale także elementy metalowe, które muszą być całkowicie usunięte w procesie obróbki. Potem płyty są prasowane w wielkich prasach wraz z klejem. Kontrola jakości jest niezmiernie ważna podczas produkcji i testów wytrzymałościowych na gotowym produkcie. Renomowany producent jest w stanie kontrolować przebieg produkcji w taki sposób, że każda płytka spełnia normy takie, jakie gwarantowała podczas certyfikacji. Nawierzchnia bezpieczna podlega ostrym rygorom normy PN-EN1177-2009. Niestety nawet instytucje certyfikujące mają trudności z odróżnieniem lepszej jakości od gorszej, co powoduje, że są na rynku produkty legitymujące się atestami, mimo iż nie w pełni odpowiadają zmieniającym się normom. Płyty gorszej jakości mogą odkształcać się pod wpływem warunków atmosferycznych, a także nie zapewniać wymaganej amortyzacji dla dziecięcych upadków. Mogą stać się kruche po kilku latach użytkowania.
Standardowe polskie podejście do ceny jako 100% kryterium w przetargach odbije się szybko gorzką czkawką w postaci „niebezpiecznej nawierzchni”. Niższą cenę zaoferować mogą tylko ci producenci, których nakłady na park maszynowy i rozwój produktu nie są wysokie, a co za tym idzie – jakość produktu także nie! Pocieszającym elementem projektu „Radosna Szkoła” jest wymóg dostarczenia ściśle określonych kolorów nawierzchni. To wyklucza (co najmniej na razie) część oferentów produktów niższej jakości, którzy technologicznie nie są w stanie dostosować swojej produkcji. Z pełną odpowiedzialnością oświadczamy, iż Educarium oferuje „Radosnym Szkołom” niemieckie płytki marki EUROFLEX, które są już dostępne w kolorach RAL 2011 i RAL 5003. Płytki w pełni spełniające normy, bezpieczne, trwałe. Po prostu – oferujemy wysoką jakość, jak zawsze w Educarium.

Krótka dygresja o nawierzchni wylewanej.

Bezpieczna nawierzchnia jest dostępna w dwóch formach – fabrycznie gotowe płyty lub nawierzchnia wylewana bezpośrednio na placu zabaw. Oba systemy mają swoje wady i zalety. Płytki mają swoje wymiary i dlatego trudniej jest wykonać z nich jakieś wyszukane wzory lub układać je w łuki. Płyty można jednak układać przy niższych temperaturach. W razie uszkodzeń nawierzchnię z płyt można łatwiej naprawić (poprzez wymianę kilku z nich na nowe). Płyty można także w razie potrzeby zdemontować i ponownie ułożyć (np. w innym miejscu), co przy nawierzchni wylewanej jest niemożliwe. Utylizacja nawierzchni wylewanej także może być problemem, podczas gdy producent EUROFLEX zapewnia możliwość odbioru płytek i ich recyklingu. Jednak najważniejszą zaletą płytek, o której bezwzględnie należy pamiętać, jest gwarantowany poziom bezpieczeństwa! Nawierzchnia wylewana jest produkowana bezpośrednio na placu budowy, co praktycznie uniemożliwia udzielenie 100% gwarancji, że w każdym punkcie nawierzchnia spełnia normę PN-EN1177-2009. To jak wylewanie betonu – w jednym miejscu jest
grubiej, a w innym cieniej i pęka. Na placu zabaw bezpieczna nawierzchnia ma amortyzować upadek dziecka z urządzenia. Jeśli warstwa nawierzchni jest za cienka, amortyzacja jest niewystarczająca a ryzyko kontuzji większe. Aby sprawdzić spełnienie normy nawierzchni wylewanej należy przeprowadzić inspekcję certyfikującą na miejscu. Płytki gumowe zaś produkowane są w fabryce w ściśle określonej technologii, są powtarzalne w swojej grubości i przez to gwarantują odpowiednią dla swojej klasy amortyzację a tym samym niezmienną amortyzację w każdym miejscu ich położenia.

Porozmawiaj z projektantem.

Plac zabaw jest obiektem małej architektury, podlega prawu budowlanemu a jego instalacja wymaga zgłoszenia właściwemu organowi. Projekt placu zabaw powinien wykonać projektant z odpowiednimi uprawnieniami. Bardzo często projekt taki jest dalszą podstawą w procesie przetargowym. Dlatego jako Dyrektor Radosnej Szkoły powinieneś brać czynny udział w procesie projektowania placu zabaw i uzgodnić z projektantem swoje preferencje dotyczące materiałów i produktów, które mają być użyte. Pamiętaj, że to dzieci a nie projektant będą się bawić na tym placu – dlatego powinien on być maksymalnie atrakcyjny i bezpieczny właśnie dla nich. Pamiętaj, że to Ty będziesz się martwić o codzienne utrzymanie urządzeń w sprawnym stanie i odpowiadać będziesz za bezpieczeństwo bawiących się uczniów. Wybierz urządzenia i ich dostawców świadomie i wtedy, kiedy jeszcze możesz mieć na ten wybór jakikolwiek wpływ. Jeżeli chcesz, aby na Twoim placu zabaw stanęły np. urządzenia HAGS i bezpieczna nawierzchnia EUROFLEX, postaraj się aby zostały one uwzględnione w projekcie. Ponieważ każde urządzenie ma inne wymiary oraz inną strefa bezpieczeństwa określaną przez normę PN-EN1177-2009, należy nawierzchnię i urządzenia w projekcie już dokładnie rozplanować i opisać. Educarium udostępnia projektantom wszelkie informacje techniczne potrzebne do przygotowania projektu. By ułatwić Ci poszukiwania, możemy  przekazać kontakt do projektantów z doświadczeniem, co do których mamy pewność, że projekt będzie wykonany rzetelnie z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, oczekiwań i wszystkich istotnych norm prawnych. Ponieważ w samym przetargu raczej już tylko zaoferowana cena będzie grała rolę (jak w około 98% przetargów w Polsce) - tylko w ten sposób możesz sobie zagwarantować porządną jakość placu zabaw. Po prostu wybierz urządzenia i dostawcę, które projektant uwzględni w projekcie. Projekt placu zabaw to nie specyfikacja wyposażenia sali w pomoce dydaktyczne. Projekt musi opierać się na konkretnych parametrach urządzeń – inaczej nie ma pokrycia w dalszej jego realizacji. Wtedy do przetargu przystąpią firmy reprezentujące określony poziom jakościowy. Importerzy wysokiej jakości placów zabaw, pomimo cen promocyjnych, nie są w stanie i nie chcą konkurować wyłącznie na bazie cen z producentami krajowymi. To tak, jakby oczekiwać, że w przetargu można kupić mercedesa w cenie fiata. Niestety nieumiejętne określenie parametrów technicznych i postawienie 100% kryterium ceny pokutuje przez lata. Widać to na większości polskich placów zabaw.

Życzymy Tobie i Twojej Szkole radosnego placu zabaw na lata!.
Reklama

Poradnik place zabaw

13 gotowych projektów placów zabaw zgodnie z wymogami programu Radosna Szkoła



pobierz poradnik ( PDF )

Place zabaw w szkole

Łukasz Szymborski
tel. 52-324 78 40
kom. 662 33 66 00

Jos Muller
tel. 52-324 78 45
kom.  512 345 977

Miejsce zabaw w szkole

Infolinia 801 500 800
tel. 52-324  78 00

fax 52-321 02 51
fax 52-320 75 36